Keesing-ejede PIB fylder 125 år

I disse dage er det 125 år siden, at Presse-Illustrations-Bureau – et dansk firma, der distribuerer underholdningsmateriale – blev grundlagt. Historien om firmaet, som til dagligt blot omtales som PIB, startede egentlig med bogtrykkersvenden Emil Carlsen, der i 1844 forlod København for at søge lykken i provinsen, og dermed indledte Carlsen-familiens engagement i dansk pressehistorie. Emil Carlsen sluttede sin karriere som redaktør på Aalborg Stiftstidende med en stor børneflok, hvor den interessante i denne forbindelse er Vilhelm Carlsen (1850-1914). I 1873 tog Vilhelm Carlsen til Hjørring og grundlagde her dagbladet Vendsyssel Tidende. Vilhelm Carlsen var som de fleste andre avisfolk meget optaget af muligheden for at bringe illustrationer i aviserne, og det blev ham, der sammen med et af sine 14 børn, Hjalmar Carlsen (1875-1951), løste problemet med at overføre fotos til aviserne via klicheer.

Hjalmar Carlsen er PIB’s egentlige grundlægger. Efter at have bestået præliminæreksamen i 1892 arbejdede han et par år som smed og mejerist, til faren sendte ham på en række kurser i tegning og elementær kemigrafik og zinkografik. Det sidste foregik på Anker Olsens primitive klicheanstalt i København, hvor man bl.a. ætsede Alfred Schmidts tegninger og portrætter til dagbladet Dannebrog. I 1894 vendte han tilbage til Hjørring og oprettede en lille klicheanstalt med sine søstre som hjælpere. De begyndte at lave illustrationer til Vendsyssel Tidende, der dermed blev det første dagblad i Danmark, og muligvis det første i Europa, der bragte illustrationer af aktuelle begivenheder. Det første foto i Danmarks avishistorie demonstrerer også, at Vendsyssel Tidendes læsere hovedsageligt var landmænd, da billedet var af en præmieret alvstyr.

I 1895 tog Hjalmar Carlsen ud i Europa for at gøre sin uddannelse færdig og få nye impulser, mens hans søstre fortsatte arbejdet på den lille klicheanstalt i Hjørring. Han arbejdede bl.a. i Lwow i Polen (det daværende Østrig-Ungarske Kejserrige), i Berlin, Genève og Paris, inden han i 1898 vendte tilbage. I mellemtiden var man begyndt at sælge klicheer af fotos til andre aviser, og dette betragtes som PIB’s egentlige grundlæggelse. I de følgende år lykkedes det Hjalmar Carlsen at fremstille tynde zinklicheer i massefabrikation og senere få patent på en særlig lim til at fastlodde klicheerne direkte på rundstereotypien. Udover aktuelle fotos begyndte man også at udsende illustrerede noveller, føljetoner, krigskort, julemateriale, modestof, vittigheder og børnemateriale.

Fra 1905 til 1922 fik den danske provinspresse 90 % af deres aktuelle illustrationer fra PIB, og firmaet blev udvidet med en metalskiltefabrik, og afdelinger blev oprettet i Stockholm under navnet Illustration Aktuel, Oslo, Berlin, Paris under navnet Regionaux Illustrées og Sankt Petersborg. Hjalmar Carlsen startede også de første forsøg med tegneserier. Den amerikanske klassiker Mutt & Jeff fik dog ingen succes og blev udsendt gratis som en bonus til kunder på børne-featuren Børnenes Rubrik. Bedre gik det, da han købte verdensrettighederne til den svenske serie Adamson.

Under Første Verdenskrig måtte PIB opgive de fleste udenlandske afdelinger, men efter krigen startede man forfra, og man opnåede en kundekreds på 1500 aviser og blade over hele verden. Firmaets næste store tegneseriesucceser blev Ferd’nand, der blev startet af tegneren Henning Dahl-Mikkelsen i 1937. Flere af Hjalmar Carlsens ni børn arbejdede på dette tidspunkt i hans virksomhed, og i 1938 trådte også Per Carlsen (1912- 1994) ind i virksomheden. Per Carlsen var uddannet som bogtrykker, hvilket fik en betydelig indflydelse på firmaet.

Ved Anden Verdenskrigs udbrud forsvandt 75 % af kunderne, og Per Carlsen overvejede at udvide firmaets aktiviteter med udgivervirksomhed. Første forsøg fandt sted i 1941 med en udgave af H.C. Andersens Den standhaftige tinsoldat. Det gik ikke, men et julehæfte med Ferd’nand solgte pænt, og i 1942 startede Per Carlsen Illustrationsforlaget med børnebøger, årbøger og strikkeopskrifter. Illustrationsforlaget (der i 1972 tog navneforandring til Carlsen if) blev et af PIB’s mest givtige datterselskaber, ikke mindst da man allerede samme år begyndte at sælge børneserien Rasmus Klump til aviserne og udgav den i bogform. Som et af de første forlag uden for det fransksprogede område begyndte Illustrationsforlaget at udsende egentlige tegneseriealbum med Tintin med de første album i 1960. Serien gav i øvrigt underskud i begyndelsen, men udgivelsen fortsatte, og nogle år efter blev den sammen med Pixi-bøgerne, der startede i 1954, et af forlagets bestsellere.

Forlaget oprettede i 1962 en tysk afdeling og i 1967 en svensk. I mellemtiden fik PIB en aftale med det store amerikanske syndikat United Feature Syndicate (der senere skiftede navn til United Media) om at forhandle deres serier i Nordeuropa. Det betød, at serier som Radiserne, Nancy, Tarzan og senere Garfield samt utallige andre blev en del af PIB’s sortiment i lighed med danske serier som Poeten og Lillemor, Ferd’nand, Rasmus Klump, Livets gang i Lidenlund, Felix og mange andre. Den tekniske udvikling ændrede dagbladenes behov for klicheer, og i 1974 opgav PIB sin service med aktuelle pressebilleder.

I 1980 blev Carlsen if samt dets afdelinger og firmaets hovedsæde i Købmagergade i København solgt til den svenske Semic-koncern. Samtidig blev klichefabrikken og PIB udskilt til to selvstændige virksomheder. I samme forbindelse blev PIB et kommanditselskab med 20 % medarbejderandele frem til 1992, hvor firmaet blev et aktieselskab. I slutningen af 1990’erne var der 17 fastansatte og omkring 40 freelancemedarbejdere. Claes Danneberg Voss overlod direktørposten til Flemming Jørck. I 2007 blev PIB solgt til Lasse Steenholt, der i årene op til var firmaets eksterne bogholder.

I takt med avisernes udvikling gik PIB frem på salg af krydsord og logiske opgaver på bekostning af avisstriben. Dog stod den finske afdeling med agenten Reijo Rouvinen stærkt, og PIB i Finland stod bag de mest populære serier såsom Vivii & Wagner, Fingerpori og Kamala luonto. I takt med mediernes omlægning til en digital virkelighed, fulgte PIB med og tilbød de fleste af deres features som online-udgaver.

Siden hen har avismarkedet som bekendt været under omlægning, og i 2019 valgte PIB’s direktør og ejere, Lasse Steenholt, at afhænde bureauet til samarbejdspartnere Keesing Danmark, som står bag brandet Tankesport, der er førende udgiver af krydsords- og opgavehæfter. Herefter blev Jesper Wamsler direktør for både PIB og Tankesport, og i 2023 gav han stafetten videre til Henrik Løvstrøm. I forbindelse med 125 års-jubilæet siger Løvstrøm følgende:

”Vi fortsætter PIB’s lange rejse og nu med et øget fokus på den nye digitale virkelighed. De omfattende ændringer i medielandskabet har betydet en øget efterspørgsel på online-indhold, og Keesing – herunder også PIB – har formået at tilpasse sig disse ændringer med succes. Ved at kunne tilbyde vores opgaver digitalt. Vi skelner ikke længere mellem indhold til print og online. Vi leverer indhold, der er produceret, så det både kan benyttes på print, som e-aviser og på det enkelte medies website.”