Blæst og unge studerende løser krydsord for at koble af eller blive underholdt

Krydsord er mere populært end nogensinde. I en tid med stigende digitalisering og informationsstrøm har krydsord fået en ny renæssance, både blandt unge og voksne. I en artikel af journalist Ida Kragh Pedersen i Kristeligt Dagblad deler Keesing Danmarks direktør Henrik Løvstrøm og fremtidsforsker Marianne Levinsen perspektiver på, hvorfor krydsord fortsat fascinerer og samler os. Salget af krydsordshæfter stiger årligt med tocifrede tal, og det er tydeligt, at krydsord tilbyder en unik kombination af leg og læring, som tiltaler både unge, popstjerner og studerende.

Nedenfor har vi fået lov at dele lidt fra artiklen, som kan findes i sin helhed her.

I sommer spillede popgruppen Blæst for i alt 195.000 mennesker på Grøn Koncert. Og hvad laver sådan en flok unge musikere, i timerne inden de træder ud i rampelyset? Sidder de i bedste
rock’n’roll-stil med en guitar, en smøg og et par damer?

Nej, de løser krydsogtværs.

“Det var første gang, jeg følte, at jeg fandt det rigtige at lave backstage,” siger guitarist Anders Bondo Nielsen.

“Salget af krydsord tog et ordentligt hop under corona,” fortæller Henrik Løvstrøm. “Ikke bare i Danmark, men i det meste af verden. Vi troede, det ville falde igen efterfølgende, men det gjorde det ikke. Siden er markedet bare vokset år efter år – de seneste par år med tocifrede procenttal.”

For en gruppe humaniorastuderende begyndte det som en overspringshandlingfra eksamenslæsningen at mødes og løse krydsord.

“Men nu er der gået sport i den: Kan vi gøre det sværere? Samtidig er det et godt mentaltafbræk,” siger 25-årige studerende Adam Ahmed Hansen.

Fremtidsforsker og forskningschef i Fremforsk Marianne Levinsen mener, at de seneste fem år med corona, krig i Ukraine og nu også i Mellemøsten har givet hobbyområdet en opblomstring:

“Når verden er usikker og polariseret, så har man brug for at lave noget, man selv har indflydelse på. Der kan surdejen, strikkeriet eller krydsogtværsen give en helt taktiloplevelse af kontrol, styring og indflydelse.”

De unge fremhæver det analoge i at løse krydsord som noget “tilpas rart og distraherende.”

Løvstrøm fremhæver, hvordan krydsord skiller sig ud fra kategorien af trykte medier generelt: “Vi ser jo, at aviser, ugeblade og magasiner falder med næsten tilsvarende høje tal,hvilket er beklageligt, for krydsordsmagasinerne kommer ikke til at kunne redde helekategorien.”

For Marianne Levinsen er det klart, hvorfor krydsordene sælger mere end aviser og magasiner. Hun siger:

“Problemet for aviser og blade er jo, at der er sket en eksplosion af informationer på alle platforme. Og mange af de informationer er usorterede. Krydsordet er anderledes, for det er ikke passiv formidling. Du skal selv tænke og være god til at gætte. De elementer af leg og læring tiltaler mange.”